2011-04-10

Kuau

Vinden och vädret har varit lite annorlunda de senaste dagarna. Det har varit varmt och lite vind. Kanaha, i väster, som vanligtvis har mer vind än Kuau och Hookipa, i öster, har inte haft någon vind alls. Istället har vinden kommit vid 14-tiden på de östra spoten. Är man inte på hugget då missar man en fin 4.7'a i fin Maui-guppa-anda som vi alla hatar till att börja med men så småningom lär oss att älska. 
Efter att ha velat lite och därför missat segling några dagar var vi igår och idag på hugget och fick segla fina förhållanden. Igår seglade jag på Hookipa vilket resulterade i resans första sönderkörda material, skönt att ha det avklarat. En joint gick av i en spolning men som tur var höll backup-snöret så jag kunde lugnt segla ut och in utan att riskera ytterligare skador. 10 dollar fattigare är jag nu ägare av en ny joint. Dä änte dyrt här. 
Idag åkte vi upp till Kuau vid 14-tiden och såg att många var ute. Små och snälla vågor gjorde att jag pushade S att gå ut där för första gången. Det klarade hon utan problem men med mycket skakiga ben. Kuau ser värre ut än det är eftersom man ofta måste simma ut en bit innan man kan vattenstarta. Samma sak gäller när man kommer in. Det är lite eller ingen vind nära stranden och man skall in i en ganska smal kanal med mycket ström. Första gången är man ganska nervös men tar man det bara lugnt är det inga problem. Just idag var det extra lite vind eftersom det var mer  offshore än vanligt. Väldigt kul och starkt att hon gick i eftersom hon inte känner sig riktigt lika tuff i vågorna som tidigare. Jag hoppade i när seglet blev ledigt och fick några bra vågor men ffa 2 höga (tyckte jag iaf) framåtar. Framåtloopen har jag verkligen kommit igång med tycker jag medan båkåtloopen står still, parkerad som de säger på Fiskebäcks riggdäck. 
Igår körde jag på material från Quatro som Mac och jag varit uppe och lånat.Vi fick med oss en LS95, Eclipse 4.7, Guru 4.7, Goyas nya 4-latytors i 4.9 och var sin 400-mast. Våra Hot-master ville inte Jason att vi använde i hans segel. :)  
Brädan kändes riktigt bra och kanske kan bli nästa års stora i stallet men den var lite väl att hantera i Hookipas snabba och branta vågor. Eclipse gillade jag inte alls, på tok för mycket kraft i det seglet. Imorgon hoppas jag kunna testa Guru som skall vara lite mjukare. Mac körde Goyas 4-lattade och gillade det skarpt men det blev ganska lätt överriggat och är troligtvis inget vidare i våra ofta lite blåsigare förhållanden. Det var riktigt kul att träffa Quatro-gänget och alltid lite ball att var och varannan person som kommer in i den lilla butiken är några av världens absolut bästa vindsurfare i vågor.


Nä nu blir det bingen..... eller kanske ytterligare en Fire Rock Pale Ale från Kona Brewing co.


Bättre än alla actionrullar i historien är en lunch på kullen vid Hookipa

Inga kommentarer: