2008-07-01

Björlanda

Funderade under dagen var man skulle segla. Finns ju lite alternativ att välja bland. Fiskebäck med sina chopp som kompenseras av att det finns klubbstuga och ett riktigt härligt gäng lookals med Ian som "The King of Spray". Getskär med lite plattare vatten men lite längre färdväg och som helst skall ha lite S i vinden för att det skall funka optimalt. Björlanda med dålig plats för parkering och riggning men alltid kul och mycket folk. Björlanda tycker jag bjuder på en varierande segling samt att den kryddas av Beerlanda lookals som alltid laddar hårt. Är det mycket vind föredrar jag helt klart att selga ute i gattet där det är jämnare vind och rullar in lite fina vågor att ladda loopar och shuvit på. Då blir det även lite för shoppigt inne i fågelviken för min smak. Nackdelen med det är att det knappt går att ladda på annat än loopar på styrbord för det är så guppigt borta vid öarna.
Vi valde Björlanda. Till min förvåning var det faktiskt första resan dit detta året.
Gick i med 5.3 först men fick snabbt rigga ner till 4.7 vilket faktiskt även det var stort ibland. Körde nästan enbart ute i Gattet. De gånger jag stack in var för att dricka och vila lite. Shit vad folk det var i viken. Man fick verkligen hålla lite koll och som freestylare har jag lite svårt att avgöra när och var freeride'arna skall gippa, ramla eller slå. Ingen idé att hänga där inne så det blev rätt ut i gattet igen.
Hade kollat lite på shaka och Air Flaka på Continentseven under dagen och tränade mest på detta. Inte för att jag kom runt helt och hållet på Air Flakan men jag fick mycket högre höjd och de satt mycket bättre. Bara att ladda på ett lite större chopp och dra upp bakbenet lite mera. Får bli mer av den varan.
Problemet med chakan är väl mest att man måste k
unna shuvit först och det aviga tricket har jag aldrig fått till riktigt, förns idag. Draake vad görigt det var att känna hänget och sedan trycka tillbaka och ställa ner. Fick till ett gäng som jag planade ur. Hur kul som helst.

När jag kom upp stod Peter och grillade och bjöd på ett par heta wurstar. Tur det annars hade jag väl kört av vägen på hemvägen. Tack!

Länkar in en bild tagen av Staffan på Rambos tuffa näsa!

Inga kommentarer: