2010-04-23

45-46 i ett par 41-42


Ämnet för dagen viger jag åt våtskor. Inte så snygga, luktar illa men ack så vitala för oss surfare. 
Prognosen har gått lite upp och ner inför dagen och jag var tveksam om jag skulle flexa och dra ner till Varberg. Till slut tog jag det säkra före det osäkra och åkte. Var tvungen att vara tillbaka till 15 så jag jag stack vid 8. Vikarna såg ungefär lika dåliga ut men medan jag riggade ökade det lite och när jag upptäckte att jag glömt skorna var det ful sula i 5.4. 
Chansade lite och ringde John och frågade om jag kunde låna ett par. Bara att hämta i garaget sa John. Tack, du räddade min dag. På väg till att hämta skorna slog det mig att John säkert har små fötter, han är ju inte så lång. Mycket riktigt var det ett par O'neill 41-42 som väntade på mig, aj då. På plats i viken igen hade det ökat lite till och jag tryckte bestämt ner mina 45-46-fötter i Johns dojjor. Förvånansvärt flexibla var dojjorna som tur var och det funkade faktiskt helt OK. Som tur är har jag gjort av med åtskilliga klätterskor i mina dagar så krökta tår är inget nytt för mig. 
Gurra kom ner med lillfröken, hund och fotomaskin. Ladda sa han i sin gamla militär-rock. Här skall laddas svarade jag, för så svara man i det militära när det skall laddas. Sagt och gjort, ut på Tokas 96'a och ladda på. Gick väl hyfsat ibland och mindre hyfsat oftare. Gurra manade på och tyckte jag skulle rotera snabbare genom att flytta bak handen mera. Det gick bättre ett par gånger faktiskt men jag tycker det är svårare med balansen i själva takeoff med handen så långt bak. Måste flytta handen i luften helt enkelt vilket betyder hopa högre. Det är då jag brukar baila. Vilket jag gjorde. Verkar som att det är som med allt annat, bara att nöta.
Förmiddagen gav bättre surf än väntat helt klart.
Innan hemfärd åkte jag till Surfers och shoppade surfbräda. Skall bli kul att testa den i Danmark om ett par veckor.

Efter lite fix och don i stan ville Toka segla lite.Vi stack snabbt till Björlanda och riggade 4.0. Hade vi glömt skorna igen eller? Ja! Helt galet alltså. Test gjordes med vanliga dojjor vilket funkade men var otroligt mycket kallare än våtskor. 4.0 var även för stort så vi åkte hem igen.

Man trodde kanske inte att en solig kväll med mycket vind kunde gå fel. I fortsättningen lägger vi inte ut skorna i förrådet.

Toka i ett vindpinat Björlanda

7S Superfish XL 7'3"

Körs med 3 eller 4 fenor

5 kommentarer:

Rille sa...

Haha, så kan det gå. Ta aldrig av dojjorna så glömmer du dem aldrig mer!

Niclas Bokhammar sa...

Matchigt med Briovagnen framför tapeten i samma färgskala! Stylish!

lille-mac sa...

Ja, det blir ju riktigt sweet. Vi får hooka upp och köra lite då! Fina bilder på dig från i fredags morse, bra kört:)

Anonym sa...

Yo!
Den blir nice! Ser riktigt bra ut! Jag tror på den designen. Såg ganska många i Portugal som hade liknande (eller äldre variant med rak tail). Du måste nog ligga lite närmare läppen än vi gjorde på Irland... Sen tycker jag du ska dra på fem fenor på den och chocka allas fenhets! Vem blir först med en penta? Eller Octa? :-)

/S..

Anonym sa...

Correctly! Goes!