2009-07-21

Quad

Vilken dag vi haft! Jag hoppas alla är lika stokade som jag, det var länge sedan jag haft så roligt på vattnet!
Stack ner till Åsa på Måndagskvällen för att segla tidigt eftersom jag har grabben på dagarna. Han skulle hämtas 10. Kl 4 var det någon galning som sladdade in och riggade och var väl i vattnet kring 4.30. Efter det kunde jag inte somna om igen utan gick ner och kollade havet. Mycket vind, 4.2 helt klart. Han som gått i var på yttre vilket såg fint ut vad jag kunde se från inre.
Gick i vattnet vid 05.50 och seglade 45 minuter med min egen WavePro 85. Seglade yttre och hade en supersession med ett par aerrials och flera bra träffar.
Stack upp till Ola som riggat och fixat under tiden och lånade hans Quad 81a. Aningens bredare än min 85a. Ffa i tailen. Var lite orolig att den skulle bli för stor med 4.2.
Första intrycket var att den kändes flytig. Det passar mig. Jag hade inga problem med planingen och tyckte den plande upp ungefär lika lätt som min 85a. Johan tyckte tvärt om. Tror det kan bero på att vi inte har samma referens där och inte kör samma bräda. Johan kör en större bräda än jag om man jämför mellan oss och planar säkert upp tidigare än jag.
Som man kunnat läsa tar Quad riktigt bra höjd vilket är en klar fördel i vågseglingen naturligtvis. Inga problem med greepet heller. Någon har påpekat att de inte är så snabba men jag tycker inte det var något som störde. Idag var det knappast hoppfokus men de jag testade (faktiskt 2 fina bakåtförsök utanför yttre på ett par freekwaves) kändes helt ok.
Den största skillnaden mellan min singel 85a och denna var helt klart ridningen. Jag upplevde den som mycket surfig och det gick lätt att gå vertikalt mot läppen. Skönt och hur kul som helst.

Vill gärna testa den igen i tex Apelviken som jag seglar ganska mycket oftare än Åsa. Seglade brädan kanske 2 timmar och kan mycket väl tänka mig att skaffa en.

Tog lite bilder senare under dagen men de äe ust nu kvar i kameran. Skall se om jag kan få ut dem imorgon.

Inga kommentarer: