2012-05-03

Räkmacka

Vi gjorde en skön resa till Gislöv i helgen. Inte bara för att det var kul och billigt att fylla en buss med glada surfers utan även för att jag endast plockade med en bräda, resten lånade jag av Sinker. Eller var det kanske av O'hana? En riktigt räkig tur helt enkelt. Tack för det !!
Hur som helst var det kul att testa Goya Banzai mer än den timmen jag gjort tidigare. För mig som kört fyrlattade segel flera säsonger tidigare i form av Boxer och Bolt ter sig Banzai inte så märkligt som många tycker. Jag gillar det skarpt. Det där med att det skall leverera en storlek större än det är tycker jag inte riktigt stämmer, kanske en halv, men det har bra drag och är neutralt på vågen. Jag tror man skall labba runt en del med riggningen med detta segel så man hittar sin egen sweetspot. Bara för att Jason säger att man skall dra det tills det snudd på kollapsar betyder ju inte att man måste göra det. Jag riggar tex mina Bolt med mindre nedhal än de flesta andra. Jag har inte testat min låga nivå av freestyle på det än men skulle tro att det fungerar utmärkt för det ändamålet också just pga draget och att det är enkelt att neutralisera. Vi får väl se om det blir ett byta till hösten eller inte.

Gislöv bjöd på lite varierande förhållanden denna dagen och jag missade lite av det göttiga på slutet eftersom jag blev lite trött och kall efter en simtur och beslöt att gå upp. Nästa gång tar jag med en större bräda också för nu har jag flera gånger varit där då vinden varit lite lynnig. Kanske är det Bornholm som spökar lite.
Det fina med Gislöv som saknas på många andra ställen är att vågorna ligger kvar länge och det bjuds på fin guppasegling. 

Andy på en mustig

David laddar för toppsväng

Jocke på något litet

Inga kommentarer: